به گزارش پایگاه خبری VO2 ، با اعلام رسمی اتحادیه جهانی دوچرخه سواری مبنی بر اینکه ایران یک سهمیه قطعی در بخش استقامت جاده در بازیهای المپیک پاریس خواهد شد حضور دوچرخه سواری کشورمان در ادوار المپیک به دوازده دوره رسید.
ایران اولین بار در هجدهمین دوره بازیهای المپیک در سال ۱۹۶۴ در المپیک توکیو و با چهار نماینده حضور داشت. در آن دوره سه نفر از نمایندگان ایران از خط پایان مسابقات بخش جاده عبور کردند.
در ادامه نگاه اجمالی به حضور دوچرخه سواری ایران در تمامی ادوار المپیک می پردازیم..
هجدهمین دوره بازیهای المپیک توکیو ژاپن – سال ۱۹۶۴
دوچرخه سواری کشورمان برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ در توکیو ژاپن و در هجدهمین دوره مسابقات المپیک حضور یافت. داوود اخلاقی، مرحوم ماشاالله امین سرور، اسماعیل حسینی و مرحوم اکبر به عنوان رکابزنان کشورمان در این دوره از مسابقات حضور داشتند. مرحوم ماشاالله امین سرور در رده هفتاد و دوم، اسماعیل حسینی در رده هفتاد و هشتم، مرحوم اکبر پوده در رده هشتادم ایستادند.
بیستمین دوره بازیهای المپیک مونیخ آلمان غربی- سال ۱۹۷۲
در این دوره از رقابت ها ۵۱ ورزشکار ایرانی در قالب هشت رشته ورزشی حضور داشتند که غلامحسین کوهی، تقی خان خداوند، مرحوم خسرو حق گشا و بهروز رهبر ترکیب تیم ملی دوچرخه سواری کشورمان را تشکیل می دادند. نمایندگان ایران در دو بخش جاده و پیست به مصاف رقبای خود رفتند.
بیست و یکمین دوره بازیهای المپیک مونترال کانادا – سال ۱۹۷۶
تیم ملی دوچرخه سواری کشورمان با ترکیب مرحوم خسرو حق گشا، اصغر خدایاری، محمود دلشاد، حسن آریان فر و مسعود مبارکی در این دوره از مسابقات حضور داشت.
بیست و چهارمین دوره بازیهای المیپک سئول کره جنوبی – سال ۱۹۸۸
دوچرخه سواری در این دوره ۶ سهمیه در بخش جاده و دو سهمیه در بخش پیست داشت. ایرج امیر آخوری، سیامک صفرزاده، محمدرضا باجول، مصطفی چایچی، عباس اسماعیلی، مهرداد صفرزاده و جلیل افتخاری ترکیب تیم ملی دوچرخه سواری ایران را دراین دوره از رقابت ها تشکیل می دادند. ایرج امیر آخوری در بخش استقامت جاده در رده پنجاه و ششم، سیامک صفرزاده در رده نود و دوم ایستادند. نمایندگان ایران در این دوره در دو بخش پیست و جاده شرکت کردند.
بیست و پنجین دوره بازیهای المپیک بارسلونا اسپانیا- سال ۱۹۹۲
تیم ملی دوچرخه سواری با حضور مهرداد افشاریان، نیما ابراهیم نژاد، مجید ناصری خرم، خسرو قمری، محمدرضا بنا، حسین اسلامی و حسین محمودی در این دوره از رقابت های المپیک شرکت کرد. ایران در این دوره صاحب ۴ سهمیه در بخش جاده و سه سهمیه در بخش پیست بود.
بیست و هفتمین دوره بازیهای المپیک سیدنی استرالیا – سال ۲۰۰۰
حسین عسگری و احد کاظمی به عنوان نمایندگان کشورمان در رشته استقامت جاده دوچرخه سواری حضور داشتند.
بیست و هشتمین دوره بازیهای المپیک آتن یونان – سال ۲۰۰۴
در این دوره از رقابتها حسین عسگری، امیر زرگری، عباس سعیدی تنها و مهدی سهراب ترکیب تیم ملی دوچرخه سواری کشورمان را تشکیل می دادند. ایران در المپیک آتن دو سهمیه در بخش جاده و دو سهمیه در بخش پیست کسب کرد. سهمیه های بخش پیست کشورمان حاصل تلاش رکابزنان در مسابقات قهرمانی جهان بود و این آخرین باری بود که دوچرخه سواری ایران در بخش پیست بازیهای المپیک حضور یافت.
بیست و نهمین دوره بازیهای المپیک پکن چین – سال ۲۰۰۸
تیم ملی دوچرخه سواری کشورمان با حضور حسین عسگری، قادر میزبانی و مهدی سهرابی در این مسابقات شرکت کرد. حسین عسگری در بین ۸۹ رکابزن حاضر در بخش استقامت جاده در رده پتجاه و دوم ایستاد. قادر میزبانی از ایران در رده هفتاد و نهم قرار گرفت و مهدی سهرابی از خط پایان نگذشت. حسین عسگری در بخش تایم تریل انفرادی جاده هم حاضر شد و عنوان سی و پنجم را از آن خود کرد.
سی امین دوره بازیهای المپیک لندن انگلستان – سال ۲۰۱۲
تیم ملی دوچرخه سواری کشورمان به واسطه ایستادن بر رتبه اول رنکینگ آسیا سه سهمیه کامل بخش جاده را دریافت کرد. علیرضا حقی، مهدی سهرابی و امیر زرگری نمایندگان ایران در این دوره بازیها بودند. حقی و امیر زرگی به خط پایان مسابقات نرسیدند و مهدی سهرابی به دلیل زمان بیش از حدش از دور مسابقات حذف شد. علیرضا حقی هم در بخش تایم تریل انفرادی در جایگاه سی و ششم ایستاد.
سی و یکمین دوره بازیهای المپیک ریو برزیل – سال ۲۰۱۶
ایران به کمک رنکینگ آسیا سه سهمیه المپیک در بخش جاده مردان را کسب کرد. قادر میزبانی، آروین معظمی گودرزی و صمد پورسیدی نمایندگان ایران در این بخش بودند که هیچکدام موفق به عبور از خط پایان نشدند. قادر میزبانی در بخش تایم تریل انفرادی جاده سی و یکم شد.
سی و دومین دوره بازیهای المپیک توکیو ژاپن – سال ۲۰۲۰
توزیع سهمیه در قاره ها در این سال تغییر کرد و ایران به واسطه قرار گرفتن در بین رتبه های ۳۳ تا ۵۰ جهانی یک تک سهمیه در بخش استقامت جاده دریافت کرد. سعید صفرزاده به عنوان تنها نماینده دوچرخه سواری کشورمان راهی توکیو شد. وی در بخش استقامت جاده همچون چند دوره قبل موفق به اتمام مسابقه نشد و در بخش تایم تریل نیز به عنوان سی و پنجمی قناعت کرد.
سی و سومین دوره بازیهای المپیک پاریس فرانسه – سال ۲۰۲۴
در این سال هم ایران به واسطه رنکینگ صاحب یک سهمیه در بخش جاده شده است. دو کشور قزاقستان و ژاپن از طریق رنکینگ جهانی صاحب دو و یک سهمیه شدند. طبق قانون uci دو کشور اول هر قاره یک سهمیه در بخش جاده دریافت می کنند و به این ترتیب کره جنوبی و ایران که در رده های سوم و چهارم قاره آسیا قرار دارند با حذف این دو کشور از سهمیه آسیا، یک سهمیه خود را در بازیهای پاریس قطعی کردند. قطعی شدن این سهمیه طی نامه ای از سوی اتحادیه جهانی دوچرخه سواری به ایران اعلام شد.